Zaznacz stronę
sklep dla warsztatów

Jak wypalać filtr cząstek stałych

Jak wypalić DPF? Regeneracja i wypalanie filtra cząstek stałych

Filtr DPF – czyli lepiej zapobiegać niż płacić…

Ten niepozorny element wydaje się być zmorą kierowców. Ze względu na to uważa się, że jest to układ źle zaprojektowany Najczęściej przyczyna jest prozaiczna. Użytkownik pojazdu, wyposażonego w filtr DPF – nie rozumie, jak wypalić DPF  i w ogóle na jakiej zasadzie on funkcjonuje. Dlatego  zazwyczaj popełnia proste błędy, które zakłócają przebieg procesu wypalania.

Również w codziennej eksploatacji pojazdu kierowcy „nie chcą” pamiętać o tym, że ich samochód jest „nieco” bardziej skomplikowany od Forda „T”. (Wydaje się, że osobny temat stanowią przypadki kupna diesla wyłącznie do jazdy miejskiej czy tzw. „lansu na deptaku”).

Tymczasem – pamiętając o kilku prostych zasadach – można znacząco przedłużyć żywotność DPF i spowolnić tempo jego zapełniania.

W przeciwieństwie do plotek – jest to bardzo proste.

Jak oczyszcza się filtr DPF na trasie?

Procedura tzw. dopalania sadzy w filtrze cząstek stałych podczas jazdy uruchamiana jest samoczynnie, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

    • po pierwsze: zapełnienie filtra sadzą przekroczy określony poziom
    • układ wydechowy osiągnie odpowiednią temperaturę – to po drugie
    • po trzecie – oprócz tego odpowiednie parametry silnika zostaną dotrzymane (m.in kąt wtrysku, przepustnicy, dawka paliwa)
    • oprócz tego – pojazd porusza się z prędkością min. 20 km/h.

Dopalanie DPF testerem

Filtr DPF – wymuszenie dopalania się testerem diagnostycznym podczas pracy silnika na postoju

Czasem filtrowi DPF trzeba pomóc

Przede wszystkim – zasada działania filtra DPF jest niezwykle prosta. To wkład z węglika krzemu, którego pory są mniejsze, niż najmniejsze cząstki zanieczyszczeń stałych. Tak zatrzymana sadza, powinna się dopalać we wnętrzu wkładu. po osiągnięciu odpowiedniej temperatury. W dużym uproszczeniu – zapłon sadzy następuje na skutek kontaktu z rozżarzonym wsadem katalitycznym z metali kolorowych. Efektem spalania sadzy jest popiół, który zostaje w filtrze.

Stopień zapełnienia DPF kontrolują czujniki ciśnienia przed i za filtrem. Jeżeli różnica między ich wskazaniami jest za duża – wskazuje to na zapchanie filtra DPF i brak możliwości przepływu spalin. Wówczas zapala się złowieszcza kontrolka.

Filtr DPF objawy zapchania:

Oczywiście pierwszym objawem jest zapalanie się kontrolki DPF. Komputer pojazdu dąży wówczas do dopalenia sadzy podczas jazdy. Czasem jednak ze względu na usterki czujników, tego komunikatu może zabraknąć. Dlatego należy zwracać uwagę na takie nietypowe zachowanie silnika, jak:

  • spadek dynamiki, utrata przyśpieszenia silnika
  • „ociężała” praca silnika – np. opóźniona, „niechętna” reakcja na pedał gazu
  • pływające obroty, nagłe skoki obrotomierza
  • wejście silnika w tryb awaryjny

Nie należy ich w żadnym wypadku lekceważyć, ponieważ konsekwencjami może być utrata drożności układu wydechowego czyli brak możliwości jego uruchomienia. Co więcej – w drastycznych przypadkach dojść może nawet do zatarcia silnika1

Popiół, powstały ze spalania sadzy – pozostaje wewnątrz filtra DPF, stopniowo zmniejszając jego objętość. Ta szacowana jest na ok. 180-250 tys. km.  przy prawidłowej eksploatacji. Wymaga to jednak przede wszystkim odpowiedniego podejścia kierowcy.

Zależność między ilością popiołu i możliwością zbierania sadzy jest bardzo prosta – im więcej popiołu, tym mniej miejsca na sadzę. I tym szybciej zapali się kontrolka DPF

W związku z tym podstawową zasadą, jaką należy się kierować przy wyborze samochodu z DPF jest odpowiedź na pytanie: „Jakie trasy będziemy pokonywać?” To podsunie nam odpowiedź na pytanie, jak wypalić DPF.

Co najważniejsze – filtr DPF nie znosi ciągłych krótkich, kilku – kilkunastokilometrowych tras. Filtr DPF prawdopodobnie nie zdąży się wówczas nagrzać i wypalić sadzy podczas normalnej jazdy.

Wówczas  nie potrzeba wiele czasu, by sadza błyskawicznie zapełniła filtr – w konsekwencji kilkuset km przebiegu, pojawia się konieczność dopalania.

…cytując klasyka:

„Rekordzista” całkowicie zapchał filtr przy przebiegu 15 tys. km – pomogła dopiero chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF

kierownik serwisu ASO jednej z czołowych marek

Filtr DPF to „samo zło”?

Część kierowców nawet nie chce wiedzieć, jak wypalić DPF. Niektórym wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest „wycięcie chwasta” czyli pozbycie się DPF. W konsekwencji wpadają w spiralę problemów. Oprócz tego, że te „usługi” są wykonywane na różnym poziomie, narażają się na ryzyko braku przeglądu. Najbardziej „godne uwagi” są jednak problemy techniczne – „padające” wtryski, turbiny itp na skutek niedozwolonych modyfikacji silnika. Prawdopodobnie mało kto będzie chciał wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny. Z pewnością warto jednak o tym pomyśleć – zanim zaczniemy narzekać na jakość powietrza?

Czyszczenie filtra DPF w trzech kolejnych łatwych krokach:

Na podstawie bogatego doświadczenia serwisowego, opracowaliśmy prosty schemat postępowania z nadmiernie zanieczyszczonym filtrem cząstek stałych DPF / FAP.

KROK 1:

Do stosowania prewencyjnego oraz przy zapalaniu się kontrolki filtra należy wykorzystać dodatek do paliwa ułatwiający dopalanie sadzy w DPF

KIEDY STOSOWAĆ:

  • profilaktycznie – podczas standardowej eksploatacji
  • jeżeli dopalanie podczas jazdy odbywa się częściej, niż zwykle (500-1000 km)
  • wówczas, gdy duży % tras stanowi jazda miejska – wówczas nawet co 5-10 tys. km
  • jako uzupełnienie po chemicznej regeneracji zdemontowanego filtra

ZALETY:

  • wystarczy dolać do baku podczas tankowania
  • możliwość wypalania się sadzy w niższej temperaturze nawet podczas jazdy w mieście = filtr nie zablokuje się niewypaloną sadzą.

OGRANICZENIA:

  • ułatwia dopalanie tylko sadzy – popiół i cząstki stałe zostają w filtrze

KROK 2

Gdy zapełnienie filtra DPF przekracza poziom 50%-70% należy także wykorzystać piankę do szybkiego czyszczenia wnętrza filtra DPF z popiołu i sadzy.

KIEDY STOSOWAĆ:

  • profilaktycznie – np co 40-50 tys. km
  • jeżeli kontrolka DPF zaświeca się coraz szybciej, a zastosowanie KROKU 1 pomogło na krótko. Wówczas to jasny sygnał, że popiół zabiera coraz więcej miejsca na sadzę w fitrze DPF
  • jeżeli tester diagnostyczny wskazuje zapełnienie filtra powyżej 50%
  • w przypadku zapchania DPF, gdy – przed demontażem i chemiczną regeneracją filtra DPF (KROK 3) – chcemy podjąć próbę jego odblokowania.
  • jeżeli demontaż DPF jest skomplikowany i kosztowny

ZALETY:

  • operacja łatwa do przeprowadzenia dla prawie każdego
  • specyfik rozwiązuje problem, jak wypalić DPF. Doskonale radzi sobie z sadzą i popiołem  – usuwa najmniejsze cząstki stałe z kanalików dolotowych i doskonale czyści kanaliki wylotowe filtra DPF.
  • nie trzeba demontować filtra – wystarczy wykręcić czujniki ciśnień i tamtędy wprowadzić sondę dozującą
  • ten preparat doskonale zastępuje mechanika z kosztownym urządzeniem dozującym płyn czyszczący
  • bardzo wysoka skuteczność czyszczenia – nawet powyżej 80%.

OGRANICZENiA:

  • nie demontujemy filtra, więc nie da się wydmuchać wszystkich zanieczyszczeń.

KROK 3

Przy wysokim przebiegu jak i zapełnieniu filtra powyżej 80% należy wykorzystać  koncentrat do całkowitej chemicznej regeneracji DPF

KIEDY STOSOWAĆ:

  • coraz częstsze próby dopalania się DPF (nawet co kilkadziesiąt km)
  • jeżeli kontrolka zastosowanie wcześniejszych procedur pomogło na krótko.
  • jeżeli tester diagnostyczny wskazuje całkowite zapełnienie filtra
  • przebieg pojazdu zbliża się do 200 tys. km
  • w przypadku zapchania DPF

ZALETY:

  • najskuteczniejsza metoda, stosowana również w wielu serwisach autoryzowanych
  • brak skomplikowanych procedur
  • nie potrzeba specjalistycznych narzędzi – można ją przeprowadzić w każdym garażu.
  • umożliwia całkowite usunięcie wszystkich zanieczyszczeń z filtra DPF – zarówno z kanalików wylotowych, jak i dolotowych
  • najwyższa skuteczność regeneracji. Jedyne przeciwwskazania to fizyczne uszkodzenie wkładu filtra

OGRANICZENiA:

  • brak

 

13 komentarzy

  1. Rogowski

    Artykuł porządny, oby jak najwięcej użytkowników wiedziało takie rzeczy

  2. Klakier544

    rekordzista to chyba ja bo po wyjechaniu z salonu nowiutkim passatem po 500 km musiałem przeprowadzić procedurę wypalania na trasie bo zaświeciła mi się kontrolka dpf . Byłem w totalnym szoku.Dziś auto ma 30 tyś i wypala raz w tyg dpf a w zimie częściej …szok co za syf .mam ochotę sprzedać bo po mieście nie da się użytkować tego auta.

  3. Dział Techniczny

    Witam,
    Wszystkie możliwości oczyszczenia filtra są kolejno opisane w tym artykule.
    Całkowite zapełnienie filtra DPF kończy się jego zapchaniem – czyli utratą drożności układu wydechowego i brakiem możliwości uruchomienia silnika. Jest to sytuacja niepożądana również dlatego, że przy całkowicie „zapchanym” filtrze istnieje niestety pewne prawdopodobieństwo, że nie uda się go zregenerować i będzie konieczność jego wymiany.

  4. Mateusz

    siemanko mam mercedesa w211 e280 3.2l co zrobic zeby wyczyscic ten filtr dpf samemu zeby nie rozlaczal komputer i nie tracil na mocy samochod czy konieczna jest jego wymiana i co moze sie stac jak nie wyczyszcze albo nie wymienie tego filtra przez dluzszy czas

  5. Dział Techniczny

    Witam,
    Z zasady nie wypowiadamy się na temat metod czyszczenia DPF, których nie mamy w swojej ofercie.
    Co do możliwych przyczyn takiego zachowania pojazdu jest bardzo wiele Jeżeli środek użyty do czyszczenia jest zbyt agresywny mogło dojść do uszkodzenia wsadu z metali kolorowych, który odpowiada za zapłon sadzy (upraszczając sprawę – skorodowania) – wówczas próba dopalenia kończy się niepowodzeniem i komputer podejmuje ponowną próbę. Uszkodzenie może wynikać nawet z naturalnego zużycia eksploatacyjnego. Czy przed czyszczeniem występowały takie objawy?
    Proszę o ew. dalszą korespondencję na biuro@motochemica.pl

  6. Piotr

    Dziś rozmawiałem z warsztatem i twierdzi, że używa chemii, którą dostarcza producent maszyny czyszczącej. Nie wymienili nazwy.
    Czy jest możliwe, że sam proces czyszczenia trwał zbyt krótko i dlatego mam takie problemy? Warsztat zaproponował mi dziś powtórne czyszczenie filtra.

  7. Dział Techniczny

    Witam, na wstępie proszę o informacje dodatkowe – jakie produkty zostały użyte do regeneracji?

  8. Piotr

    Witam. Mam Fiata Ducato 2.3l 2012r. z przebiegiem 440.000km. W zeszłym roku oddałem samochód na chemiczne czyszczenie filtra dpf maszyną. Zostały wymienione czujniki na nowe.Od tego momentu filtr wypala się bardzo często, dwa, trzy razy dziennie na odcinku od 25-45km. Samochód jeździ autostradą ok 150km w jedną stronę. Oleju w silniku znacząco nie ubywa.Zaznacze że strasznie samochód dymi i czuć przepalonym olejem. Jaką może być przyczyną tak częstego wypalania? Dziękuję za odpowiedź.

  9. Palast

    Fajnie opisane dziekuje i pozdrawiam Palast

  10. Dział Techniczny

    Dziękujemy za: zastosowanie naszego „Zestawu nr 1 do czyszczenia filtra DPF” i życzymy kolejnych bezproblemowych dziesiątek tysięcy kilometrów!

  11. Dariusz Kusiński Auto-naprawa Dariusz Kusiński

    Nissan Qashqai 1,5 dci 110km
    Witam po przepłukaniu płynem DPF Claner zgodnie z instrukcją i dodatkowo wypaleniem komputerowym dpf – spokój to już prawie rok czasu przejechane ponad 15000tys. km.DPF miałem zapchany ponad 90 procent.

  12. opel astra 1.9 cdti

    83.21.116.96

    włacza sie przewaznie gdy stoje w korku albo tocze sie po miescie nie przekraczajac 30 – 40 km/h jest to bardzo uciazliwe

  13. łukasz_merc

    metoda 3 działa też na katalizatory – stosujemy do mercedesów, gdzie nie ma zamienników katalizatorów

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.