Zaznacz stronę
sklep dla warsztatów

Komputerowe wypalanie DPF – zalety i wady

Jedną z metod serwisowania filtra cząstek stałych jest komputerowe wypalanie DPF. Czy to metoda efektywna i w pełni skuteczna? Naszym zdaniem – NIE. Dlaczego?

komputerowe wypalanie DPF

Czy komputerowe wypalanie to zwykła i standardowa procedura serwisowa?

Na początek – trochę teorii – na czym polega komputerowe wypalanie DPF:

Mechanik, przy pomocy odpowiedniej komendy w testerze diagnostycznym, wprowadza silnik w tzw „tryb wypalania”. Komputer pojazdu podnosi obroty silnika (zazwyczaj do ok. 1500 obr.min), a wtryskiwacze podają znacznie bogatszą dawkę paliwa. W efekcie rośnie temperatura silnika oraz całego układu DPF, a niespalona w cylindrach część paliwa paliwa dostaje się do filtra DPF, gdzie zostaje zatrzymana i ulega zapłonowi.Dzięki temu temperatura w filtrze osiąga – zamiast maksymalnie poniżej 400°C – nawet 660°C. W konsekwencji cała sadza w filtrze ulega spopieleniu.

Komputerowe wypalanie DPF nie jest drogie. Cena usługi to od 80-100 zł (warsztat) do 200-250 zł (ASO). Co więcej – niektórzy kierowcy kupują w zbliżonych pieniądzach proste programy do komputera razem z kablem diagnostycznym i…. mogą sami wymusić komputerowe wypalanie DPF.

Koniec problemów z filtrem cząstek stałych? Happy end i wszyscy są szczęśliwi? Nie bardzo….

PROBLEMY I ZAGROŻENIA przy komputerowym wypalaniu DPF:

PO PIERWSZE: jak już opisywaliśmy wcześniej – sadza, wyłapywana w filtrze, ulega okresowo wypalaniu podczas jazdy. Szerzej pisaliśmy o tym w artykule „Jak wymusić dopalanie DPF podczas jazdy„. Komputerowe wypalanie DPF w konsekwencji nie zapewnia więc niczego innego niż to, co może mu zapewnić sam kierowca podczas jazdy na dłuższej trasie. Prawdopodobnie jednak nie każdy właściciel diesla ma możliwość przeprowadzić taką jazdę. Wówczas  alternatywą jest dodatek do wypalania DPF za kilkadziesiąt złotych, który obniża temperaturę zapłonu sadzy oraz emisję spalin i pyłów .

Po DRUGIE: Pewna część niespalonego paliwa (pamiętacie, że dawka jest bardzo bogata?) może po ściankach cylindra spłynąć do… oleju silnikowego. W konsekwencji podnosi się jego poziom, a smarność oleju rozrzedzonego paliwem spada radykalnie. Co się wówczas dzieje? Producent pojazdu przewidział taką możliwość – czujniki oleju wymuszają jego wcześniejszą wymianę. Słyszeliście o wymianach oleju w autach z DPF nawet co 5 tys km? Miało być tanio – ale już nie jest. A może być jeszcze drożej – o czym piszę poniżej.

Podwyższone obroty na postoju? Bogata dawka paliwa? Wysoka temperatura? To przepis na zarzynanie silnika.

Nie na darmo komputerowe wypalanie DPF ma oficjalną nazwę: „Procedura statycznej AWARYJNEJ regeneracji filtra cząstek stałych”. To ma być ostateczność. A nie standard.

Wreszcie – dopalanie DPF na własną rękę poza warsztatem może skończyć się…. pożarem. Układ wydechowy rozgrzewa się do czerwoności, a temperatura spalin wytapia asfalt. Trudno nam dopatrzyć się jakichkolwiek istotnych zalet operacji, która – z jednej strony – zarzyna silnik, a z drugiej – może być zastąpiona tańszymi alternatywami.

SKUTECZNOŚĆ dopalania DPF testerem? Na dłuższą metę – szału nie ma….

Filtr DPF pełni rolę zbiornika na sadzę ze spalin. W konsekwencji dopalania zmienia się w popiół, który zajmuje w filtrze cząstek stałych znacznie mniej miejsca. Ale nie znika z filtra. I nieubłaganie przychodzi ten moment, gdy trzeba….. przeczytać artykuł o prawidłowym serwisie filtra DPF. Do czego was zachęcamy 🙂

komputerowe wypalanie DPF

część kanalików filtra DPF już są zapełnione  Im dopalanie DPF testerem nie pomoże.

Jednak, aby zweryfikować praktyczne efekty komputerowego dopalania filtra cząstek stałych, zajrzeliśmy do wnętrza filtra DPF zaledwie w kilka dni po przeprowadzonej operacji.

Widok endoskopowy nie pozostawia złudzeń – popiół wypełnia już sporą część filtra. Więc nawet, jeśli tester diagnostyczny pokaże po dopalaniu DPF zaledwie 15-20% zapełnienia – większą część objętości filtra zajmują już popioły. Z tego powodu przepływ spalin odbywa się tylko przez część jego wkładu – i ta znacznie szybciej będzie zapełniać się i blokować filtr.

 

zapchany filtr cząstek stałych - dopalanie DPF testerem

…sadza błyskawicznie zarosła kanaliki, które nie nie zostały zablokowane popiołem

Dla pewności – po kilku kolejnych dniach zdemontowaliśmy i rozkręciliśmy filtr cząstek stałych.

 Żadnych złudzeń, Panowie i Panie. Żadnych złudzeń.

Jakieś pytania? Komentujcie, piszcie. 🙂

 

 

 

 

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.