Regeneracja i wypalanie filtra cząstek stałych

Dopalanie DPF testerem

wymuszenie dopalania się filtra DPF testerem diagnostycznym podczas pracy silnika na postoju

Lepiej zapobiegać niż płacić…

W powszechnej opinii tego typu przypadłość świadczy o niedopracowaniu układu przez projektantów, jednakże najczęściej przyczyna jest bardzo prozaiczna – użytkownik pojazdu, wyposażonego w ten układ, popełnia proste błędy, które zakłócają przebieg procesu wypalania.

Również w codziennej eksploatacji pojazdu kierowcy „nie chcą” pamiętać o tym, że ich samochód jest „nieco” bardziej skomplikowany od Forda „T”. (Osobny temat stanowią przypadki kupna diesla wyłącznie do jazdy miejskiej czy tzw. „lansu na deptaku”).

Tymczasem – pamiętając o kilku prostych zasadach – można znacząco przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych i spowolnić tempo jego zapełniania. Wbrew pozorom – jest to bardzo proste.

 

Jak oczyszcza się DPF?

Procedura tzw. dopalania sadzy w filtrze cząstek stałych uruchamiana jest samoczynnie, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

 

    • zapełnienie filtra sadzą przekroczy określony poziom
    • układ wydechowy osiągnie odpowiednią temperaturę
    • odpowiednie parametry silnika zostaną dotrzymane (m.in kąt wtrysku, przepustnicy, dawka paliwa)
    • pojazd porusza się z prędkością min. 20 km/h.

…CZYTAJ WIĘCEJ

[siteorigin_widget class=”kad_calltoaction_widget”][/siteorigin_widget]

….jednak czasem filtrowi DPF trzeba pomóc

Zasada działania filtra DPF jest niezwykle prosta – ma on zatrzymywać cząsteczki sadzy w swoim wnętrzu, by po osiągnięciu odpowiedniej temperatury filtra – dopalić je. W dużym uproszczeniu – zapłon sadzy następuje na skutek kontaktu z rozżarzonym wkładem z metali kolorowych.

Popiół, powstały ze spalania sadzy – pozostaje wewnątrz filtra, stopniowo zmniejszając jego objętość. Pojemność filtra DPF szacowana jest na 180-250 tys. km.  przy prawidłowej eksploatacji. Wymaga to jednak odpowiedniego podejścia kierowcy.

Dlatego podstawową zasadą, jaką należy się kierować przy wyborze samochodu z DPF jest odpowiedź na pytanie: „Jakie trasy będziemy pokonywać?”

Filtr cząstek stałych nie znosi ciągłych krótkich, kilku – kilkunastokilometrowych tras. DPF nie zdąży się wówczas rozgrzać nagrzać i wypalić sadzy podczas normalnej jazdy.

A wówczas nie potrzeba wiele czasu, by sadza błyskawicznie zapełniła filtr – często wystarczy kilkaset km przebiegu, by pojawiła się konieczność dopalania.

…cytując klasyka:

„Rekordzista” całkowicie zapchał filtr przy przebiegu 15 tys. km – pomogła dopiero chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF

kierownik serwisu ASO jednej z czołowych marek

…ciąg dalszy na stronie 2