- Odbiór osobisty
- kurier InPost
- Paczkomat
- tpay.com
- Płacę przy odbiorze
- imoje
Wypalanie filtra cząstek stałych stało się przymusowym "hobby" wielu kierowców |
---|
Ten niepozorny element wydaje się być zmorą kierowców. Ze względu na powtarzające się komunikaty, dotyczące tego systemu, wielu kierowców uważa, że jest to układ źle zaprojektowany Najczęściej jednak przyczyna jest prozaiczna. Użytkownik pojazdu, wyposażonego w filtr DPF - nie rozumie, jak wypalać DPF i w ogóle na jakiej zasadzie on funkcjonuje. Dlatego zazwyczaj popełnia proste błędy, które zakłócają wypalanie i czyszczenie filtra DPF.
Również w codziennej eksploatacji pojazdu kierowcy „nie chcą” pamiętać o tym, że ich samochód jest „nieco” bardziej skomplikowany od Forda „T”. (Wydaje się, że osobny temat stanowią przypadki kupna diesla wyłącznie do jazdy miejskiej czy tzw. „lansu na deptaku”).
Tymczasem – pamiętając o kilku prostych zasadach – można znacząco przedłużyć żywotność DPF i spowolnić tempo jego zapełniania.
W przeciwieństwie do plotek – jest to bardzo proste.
Jak wypalać DPF na trasie?
Procedura tzw. dopalania sadzy w filtrze cząstek stałych (czyli mówiąc potocznie wypalanie filtra cząstek stałych) podczas jazdy uruchamiana jest samoczynnie, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
CZYTAJ WIĘCEJ: Jak wymusić wypalanie DPF na trasie
Przede wszystkim – zasada działania filtra DPF jest niezwykle prosta. To ceramiczny wkład z węglika krzemu, którego pory są mniejsze, niż najmniejsze cząstki zanieczyszczeń stałych. Wsad ceramiczny posiada kanały, zwężające się w środku filtra. Tam wkładka zajmuje cały prześwit filtra, tworząc tzw. placek DPF. Wszystkie spaliny muszą przecisnąć się, pozostawiając większość cząstek stałych wewnątrz filtra. Tak zatrzymana sadza, powinna się dopalać we wnętrzu wkładu. po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.
W dużym uproszczeniu – zapłon sadzy i czyszczenie filtra cząstek stałych następuje na skutek kontaktu z rozżarzonym wsadem katalitycznym z metali kolorowych.
Efektem spalania sadzy jest popiół, który zostaje w filtrze. Stopień zapełnienia DPF kontrolują czujniki ciśnienia przed i za filtrem. Jeżeli różnica między ich wskazaniami jest za duża - wskazuje to na zapchanie filtra DPF i brak możliwości przepływu spalin. Wówczas zapala się złowieszcza kontrolka.
Objawy zapchanego DPF:
Oczywiście pierwszym objawem jest zapalanie się kontrolki DPF. Komputer pojazdu próbuje wówczas uruchomić wypalanie DPF podczas jazdy. Czasem jednak ze względu na usterki czujników, tego komunikatu może zabraknąć. Dlatego należy zwracać uwagę na takie nietypowe zachowanie silnika, jak:
Żadnego z tych objawów nie należy w żadnym wypadku lekceważyć, ponieważ konsekwencjami może być utrata drożności układu wydechowego czyli brak możliwości jego uruchomienia. Co więcej - w drastycznych przypadkach dojść może nawet do zatarcia silnika.
Popiół, powstały ze spalania sadzy – pozostaje wewnątrz filtra DPF, stopniowo zmniejszając jego objętość. Ta szacowana jest na ok. 180-250 tys. km. przy prawidłowej eksploatacji. Wymaga to jednak przede wszystkim odpowiedniego podejścia kierowcy.
Zależność między ilością popiołu i możliwością zbierania sadzy jest bardzo prosta - im więcej popiołu, tym mniej miejsca na sadzę. I tym szybciej zapali się kontrolka DPF
CZYTAJ WIĘCEJ: Dopalanie DPF testerem
W związku z tym podstawową zasadą, jaką należy się kierować przy wyborze samochodu z DPF jest odpowiedź na pytanie: „Jakie trasy będziemy pokonywać?” To podsunie nam odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest bezobsługowe czyszczenie filtra DPF podczas jazdy.
Co najważniejsze – filtr DPF nie znosi ciągłych krótkich, kilku – kilkunastokilometrowych tras. Filtr DPF prawdopodobnie nie zdąży się wówczas nagrzać i wypalić sadzy podczas normalnej jazdy.
Wówczas nie potrzeba wiele czasu, by sadza błyskawicznie zapełniła filtr – w konsekwencji kilkuset km przebiegu, pojawia się konieczność dopalania.
…cytując klasyka:
„Rekordzista” całkowicie zapchał filtr przy przebiegu 15 tys. km – pomogła dopiero chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF
kierownik serwisu ASO jednej z czołowych marek
Odpowiedź jest prosta, jednak...część kierowców nawet nie chce wiedzieć, jak wypalić DPF na trasie. Co więcej - próby poinstruowania, jak wyczyścić DPF samodzielnie spotykają się z... odmową wiedzy. Takie osoby są przekonane, że najlepszym rozwiązaniem jest „wycięcie chwasta” czyli pozbycie się filtra cząstek stałych.
W konsekwencji wpadają w spiralę problemów. Oprócz tego, że te „usługi” są wykonywane na różnym poziomie, narażają się na ryzyko braku przeglądu. Najbardziej "godne uwagi" są jednak problemy techniczne – „padające” wtryski, turbiny itp na skutek niedozwolonych modyfikacji silnika. Prawdopodobnie mało kto będzie chciał wziąć pod uwagę aspekt ekologiczny. Z pewnością warto jednak o tym pomyśleć - zanim zaczniemy narzekać na jakość powietrza?
Na podstawie bogatego doświadczenia serwisowego, opracowaliśmy prosty schemat postępowania z nadmiernie zanieczyszczonym filtrem cząstek stałych DPF / FAP.
Do stosowania prewencyjnego oraz przy zapalaniu się kontrolki filtra należy wykorzystać dodatek do paliwa DPF inicjujący samoczynne wypalanie sadzy w DPF podczas jazdy
KIEDY STOSOWAĆ:
ZALETY:
OGRANICZENIA:
Gdy zapełnienie filtra DPF przekracza poziom 50%-70% lub DPF blokuje pracę silnika należy przeprowadzić szybkie czyszczenie filtra cząstek stałych pianką bez demontażu. Usuwana jest sadza i popiół.
KIEDY STOSOWAĆ:
ZALETY:
OGRANICZENIA:
Przy wysokim przebiegu jak i zapełnieniu filtra powyżej 80% zalecane jest chemiczne czyszczenie filtra DPF, do której wykorzystuje się ten wydajny koncentrat.
KIEDY STOSOWAĆ:
ZALETY:
OGRANICZENIA:
Chemia dla motoryzacji JETCHEM jest przeznaczona do zastosowań profesjonalnych - w serwisach i Autoryzowanych Stacjach obsługi. Dzięki prostocie użytkowania - stosują ją masowo również właściciele pojazdów
Wypalanie DPF według wielu kierowców jest jedynym sposobem na czyszczenie filtra DPF. Niesłusznie! |
---|
Obniża temperaturę zapłonu sadzy nawet o 250°C do poziomu 250-300°C, dzięki czemu może się ona wypalić w czasie zwykłej jazdy - w tzw. biernym trybie dopalania sadzy. Dzięki temu ten dodatek do paliwa DPF chronią silnik i oszczędzają paliwo.To niezwykle uniwersalny cleaner DPF - w zależności od stylu i trybu jazdy możesz zastosować dawkę 300 ml co 10-15 tys. km na pełny bak, puszkę 150 ml lub nawet - przy jeździe wyłącznie w trybie miejskim - aplikować do baku porcję 50 ml przy każdym tankowaniu.
Nasz Cleaner DPF nie zawiera Ceru, więc czyszczenie FAPa jest całkowicie bezpieczne. Jetchem DPF Super Cleaner to płyn do wypalania filtra cząstek stałych w pojazdach WSZYSTKICH marek.
Środek do czyszczenia katalizatora i wszystkich typów filtrów cząstek stałych w silnikach diesla i benzynowych.
Ponieważ katalizator w dieslu jest zazwyczaj zintegrowany z filtrem cząstek stałych – ten uniwersalny środek czyści jednocześnie wszystkie układy filtracji spalin. Preparat został opracowany ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb serwisów autoryzowanych.
Sliny koncentrat. Regeneracja DPF jest skuteczna i całkowicie bezpieczna. Preparat uniwersalny - regeneneracja katalizatora jest skuteczna również przy silniku benzynowym.
Specyfik rozluźnia osady węglowe wewnątrz filtra, umożliwiając ich wypłukanie bez uszkodzenia filtra. Regeneracja DPF sprowadza się później do dokładnego wypłukania osadów. JETCHEM DPF Flushing Fluid jest silnym koncentratem - 1 l. wystarcza na 2-5 l. koncentratu. Przy czyszczeniu maszynowym zużycie waha się w zależności od urządzenia - do regeneracji DPF wystarczy nawet od 200 ml płynu.
Ach te kochane filtry... ile z tym zabawy wie tylko ten co to przeżył ;)