Zaznacz stronę

DPF / katalizator

DPF / katalizator

Wyświetlanie wszystkich 5 wyników

Czy filtr DPF to naprawdę „samo zło”? Filtr cząstek stałych to moduł, który przysparza wielu kierowcom kłopotów. Dlatego czasem decyduję się oni na usuwanie DPF

Te problemy to najczęściej złowroga kontrolka filtra DPF, która zaświeca się kilka razy w tygodniu. Czasem filtr cząstek stałych dokucza również wejściem silnika w tryb awaryjny.

Często skarżą się oni , że pomimo używania pojazdu na dłuższych dystansach, kontrolka wypalania zaświeca im się na desce rozdzielczej kilka razy w tygodniu.

W powszechnej opinii tego typu przypadłość świadczy o niedopracowaniu układu przez projektantów, jednakże najczęściej przyczyna jest bardzo prozaiczna – użytkownik pojazdu, wyposażonego w ten układ, popełnia proste błędy, które zakłócają przebieg procesu wypalania.

Dodatkowy dylemat właścicielom pojazdów przysparza połączenie dwóch filtrów w jednej obudowie. Nie wiedzą wówczas, jak przeprowadzić czyszczenie katalizatora.

Tymczasem wystarczy stosować kilka prostych reguł, by radykalnie zmniejszyć uciążliwości, związane z użytkowaniem filtra DPF

Po pierwsze – zadbaj o czysty EGR i układ dolotowy w swoim samochodzie. Prawidłowa i precyzyjnie dawka powietrza jest niezbędna do procesu spalania

Po drugie: wyczyść układ wtryskowy i regularnie go konserwuj. To naprawdę podstawowa sprawa. Czyste wtryskiwacze podają precyzyjnie odmierzoną ilość paliwa. Dzięki temu spalanie jest całkowite.

Co wspólnego ma czysty filtr DPF z czystym układem wtryskowym? Czyste spalanie = znacznie mniej wytworzonej sadzy.

Czyli znacznie późniejsze zapełnienie filtra cząstek stałych. W konsekwencji usterki układu wtryskowego, lawinowo wzrasta zapełnienie filtra DPF. Konieczne może okazać się również czyszczenie katalizatora lub nawet jego wymiana. Zlekceważona usterka silnika może wręcz nieodwracalnie uśmiercić filtr cząstek stałych.

Istnieje oczywiście fałszywa alternatywa w postaci usługi, reklamowanej pod hasłem „usuwanie DPF”. Pod tą niewinną frazą kryje się cały ciąg operacji, sprowadzających się w skrócie do: usunięcia filtra cząstek stałych i zastąpienia go atrapą. Zazwyczaj usuwa się również czujniki ciśnienia oraz zamontowuje tzw „emulator DPF”. Jest to urządzenie, symulujące działanie czujników ciśnienia przed i za filtrem DPF. Na podstawie tych danych komputer silnika dobiera dawki paliwa i powietrza. Oczywiście – w takich przypadkach są one często błędne, co w efekcie prowadzi do przedwczesnego zużycia wtryskiwaczy, świec, oraz turbiny.

Co najważniejsze – od 2017 r. usuwanie DPF jest nielegalne.

Precyzyjnie rzecz ujmując – możesz usunąć filtr cząstek stałych, jednak w takiej sytuacji pojazd traci prawo do poruszania się po drogach publicznych. Tak więc – samo świadczenie usługi nie jest zabronione. Prawo złamie kierowca, poruszając się takim pojazdem. Czy warsztat, proponujący Ci taką usługę, nie zapomniał Cię o tym poinformować?

Ponieważ często pytacie o czyszczenie katalizatora – tak, preparaty do regeneracji filtra DPF, służą również do regeneracji katalizatora.

W samochodach benzynowych należy jednak do czyszczenia katalizatora zastosować dodatek czyszczący do benzyny.