Wielu użytkowników pojazdów z filtrem cząstek stałych boryka się z problemem przedwczesnego jego zużycia. Często użytkownicy nowoczesnych diesli skarżą się, że pomimo używania pojazdu na dłuższych dystansach, kontrolka wypalania zaświeca im się na desce rozdzielczej nawet kilka razy w tygodniu.

Dopalanie DPF testerem

wymuszenie dopalania się filtra DPF testerem diagnostycznym podczas pracy silnika na postoju

Lepiej zapobiegać niż płacić...

W powszechnej opinii tego typu przypadłość świadczy o niedopracowaniu układu przez projektantów, jednakże najczęściej przyczyna jest bardzo prozaiczna - użytkownik pojazdu, wyposażonego w ten układ, popełnia proste błędy, które zakłócają przebieg procesu wypalania.

Również w codziennej eksploatacji pojazdu kierowcy "nie chcą" pamiętać o tym, że ich samochód jest "nieco" bardziej skomplikowany od Forda "T". (Osobny temat stanowią przypadki kupna diesla wyłącznie do jazdy miejskiej czy tzw. "lansu na deptaku").

Tymczasem - pamiętając o kilku prostych zasadach - można znacząco przedłużyć żywotność filtra cząstek stałych i spowolnić tempo jego zapełniania. Wbrew pozorom - jest to bardzo proste.

Jak oczyszcza się DPF?

Procedura tzw. dopalania sadzy w filtrze cząstek stałych uruchamiana jest samoczynnie, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
  • zapełnienie filtra sadzą przekroczy określony poziom
  • układ wydechowy osiągnie odpowiednią temperaturę
  • odpowiednie parametry silnika zostaną dotrzymane (m.in kąt wtrysku, przepustnicy, dawka paliwa)
  • pojazd porusza się z prędkością min. 20 km/h.
  • ...CZYTAJ WIĘCEJ

Szybka regeneracja DPF

Teraz taniej aż o 20%

....jednak czasem filtrowi DPF trzeba pomóc

Zasada działania filtra DPF jest niezwykle prosta - ma on zatrzymywać cząsteczki sadzy w swoim wnętrzu, by po osiągnięciu odpowiedniej temperatury filtra - dopalić je. W dużym uproszczeniu - zapłon sadzy następuje na skutek kontaktu z rozżarzonym wkładem z metali kolorowych.

Popiół, powstały ze spalania sadzy - pozostaje wewnątrz filtra, stopniowo zmniejszając jego objętość. Pojemność filtra DPF szacowana jest na 180-250 tys. km.  przy prawidłowej eksploatacji. Wymaga to jednak odpowiedniego podejścia kierowcy.

Dlatego podstawową zasadą, jaką należy się kierować przy wyborze samochodu z DPF jest odpowiedź na pytanie: "Jakie trasy będziemy pokonywać?"

Filtr cząstek stałych nie znosi ciągłych krótkich, kilku - kilkunastokilometrowych tras. DPF nie zdąży się wówczas rozgrzać nagrzać i wypalić sadzy podczas normalnej jazdy.

A wówczas nie potrzeba wiele czasu, by sadza błyskawicznie zapełniła filtr - często wystarczy kilkaset km przebiegu, by pojawiła się konieczność dopalania.

...cytując klasyka:

"Rekordzista" całkowicie zapchał filtr przy przebiegu 15 tys. km - pomogła dopiero chemiczna regeneracja zdemontowanego DPF

kierownik serwisu ASO jednej z czołowych marek

Czyszczenie filtra DPF w trzech kolejnych łatwych krokach

Na podstawie bogatego doświadczenia serwisowego, opracowaliśmy.... CZYTAJ DALEJ

...ciąg dalszy na stronie 2


PROMOCJA ZIMOWA! PAŹDZIERNIKOWA

Odbierz 10 zł na preparat czyszczenia filtra DPF!
Wybierz jeden z poniższych preparatów i w koszyku wpisz kod kuponu: dycha_na_dpf
albo wybierz zestaw do regeneracji DPF ze zniżką 15% 20%

brak ocen regeneracja zdemont. filtra
74,98  (60,96  netto)
Dodaj do koszyka
brak ocen dodatek do paliwa dla DPF
48,90  (39,76  netto)
Dodaj do koszyka
brak ocen szybki serwis bez demontażu
65,45  (53,21  netto)
Dodaj do koszyka
Wyprzedaż!
brak ocen do silnika poj. max 2.0 l.
198,88  169,99  (138,20  netto)
Dodaj do koszyka

12 Odpowiedzi

  1. Dział Techniczny
    |

    Witam,
    Wszystkie możliwości oczyszczenia filtra są kolejno opisane w tym artykule.
    Całkowite zapełnienie filtra DPF kończy się jego zapchaniem – czyli utratą drożności układu wydechowego i brakiem możliwości uruchomienia silnika. Jest to sytuacja niepożądana również dlatego, że przy całkowicie “zapchanym” filtrze istnieje niestety pewne prawdopodobieństwo, że nie uda się go zregenerować i będzie konieczność jego wymiany.

  2. Mateusz
    |

    siemanko mam mercedesa w211 e280 3.2l co zrobic zeby wyczyscic ten filtr dpf samemu zeby nie rozlaczal komputer i nie tracil na mocy samochod czy konieczna jest jego wymiana i co moze sie stac jak nie wyczyszcze albo nie wymienie tego filtra przez dluzszy czas

  3. Dział Techniczny
    |

    Witam,
    Z zasady nie wypowiadamy się na temat metod czyszczenia DPF, których nie mamy w swojej ofercie.
    Możliwych przyczyn takiego zachowania pojazdu jest bardzo wiele, włącznie z uszkodzeniem elementów z metali kolororowych, które odpowiadaja za zapłon sadzy (upraszczając sprawę – ich skorodowaniem) – wówczas próba dopalenia kończy się niepowodzeniem i komputer podejmuje ponowną próbę. Uszkodzenie może wynikać nawet z naturalnego zużycia eksploatacyjnego. Czy przed czyszczeniem występowały takie objawy?
    Proszę o ew. dalszą korespondencję na biuro@motochemica.pl

  4. Piotr
    |

    Dziś rozmawiałem z warsztatem i twierdzi, że używa chemii, którą dostarcza producent maszyny czyszczącej. Nie wymienili nazwy.
    Czy jest możliwe, że sam proces czyszczenia trwał zbyt krótko i dlatego mam takie problemy? Warsztat zaproponował mi dziś powtórne czyszczenie filtra.

  5. Dział Techniczny
    |

    Witam, na wstępie proszę o informacje dodatkowe – jakie produkty zostały użyte do regeneracji? Ew. proszę o informację, który serwis przeprowadził operację.

  6. Piotr
    |

    Witam. Mam Fiata Ducato 2.3l 2012r. z przebiegiem 440.000km. W zeszłym roku oddałem samochód na chemiczne czyszczenie filtra dpf.Zostały wymienione czujniki na nowe.Od tego momentu filtr wypala się bardzo często, dwa, trzy razy dziennie na odcinku od 25-45km. Samochód jeździ autostradą ok 150km w jedną stronę. Oleju w silniku znacząco nie ubywa.Zaznacze że strasznie samochód dymi i czuć przepalonym olejem. Jaką może być przyczyną tak częstego wypalania? Dziękuję za odpowiedź.

  7. Palast
    |

    Fajnie opisane dziekuje i pozdrawiam Palast

  8. Dział Techniczny
    |

    Dziękujemy za informację i życzymy kolejnych bezproblemowych dziesiątek tysięcy kilometrów!

  9. Dariusz Kusiński Auto-naprawa Dariusz Kusiński
    |

    Nissan Qashqai 1,5 dci 110km
    Witam po przepłukaniu płynem DPF Claner zgodnie z instrukcją i dodatkowo wypaleniem komputerowym dpf – spokój to już prawie rok czasu przejechane ponad 15000tys. km.DPF miałem zapchany ponad 90 procent.

  10. opel astra 1.9 cdti
    |

    włacza sie przewaznie gdy stoje w korku albo tocze sie po miescie nie przekraczajac 30 – 40 km/h jest to bardzo uciazliwe

  11. łukasz_merc
    |

    metoda 3 działa też na katalizatory – stosujemy do mercedesów, gdzie nie ma zamienników katalizatorów

  12. Passat b6 2.0 tdi
    |

    Mnie nie pomogło chemiczne czyszczenie, dopiero zdemontowanie, rozcięcie i wypalenie w piecu. Miałem zapchany w 98%, wskazania na kompie

Zostaw Komentarz