czyszczenie Focus 07-11-2015 01m
Ford Focus z silnikiem 1,8 TDDI potrafi być długowieczny

Szkolenie dla mechaników, prowadzone przez naszą Firmę w sobotę 07 listopada w Centrum Szkoleniowym w Gliwicach obfitowało w zajęcia praktyczne. Uczestnicy mieli okazję przetestować skuteczność czyszczenia silnika preparatami JETCHEM na “trudnym pacjencie” – niedomagającym Fordzie Focus z 1999 r. z silnikiem 1,8 TDDI.

Typowym problemem silników diesla z dużym przebiegiem jest utrata dynamiki i nadmierna emisja spalin. Przyczyną ą typowe zanieczyszczenia eksploatacyjne układów zasilania silnika, a skutkiem – przyśpieszone zużycie mechaniczne elementów silnika (w tym wtryskiwaczy), a w skrajnych przypadkach – nie zaliczony przegląd i utrata dowodu rejestracyjnego.

W przypadku Forda pomiar zadymienia, wykonany przed szkoleniem, nie pozostawiał złudzeń – emisja spalin przekraczała o 57% maksymalny dopuszczalny poziom. Do takiego stanu rzeczy przyczynił się zarówno pokaźny przebieg, sięgający prawie 300 tys. km, jak i wcześniejsza awaria turbiny, która wymusiła jej wymianę.

ETAP I – na początek czyszczenie dolotu…

czyszczenie dolotu preparatem JETCHEM Diesel Applicator Spray+
czyszczenie dolotu preparatem JETCHEM Diesel Applicator Spray+

Utrzymywanie tego układu w czystości jest niezwykle istotne dla zapewnienia prawidłowych proporcji mieszanki powietrzno – paliwowej. Oczyszczenie układu dolotowego, obszaru zaworów, turbiny oraz komory spalania pozwala racjonalnie ocenić realny stan techniczny całego silnika podjąć uzasadnioną decyzję o ewentualnych dalszych krokach.

Do czyszczenia układu dolotowego zastosowano preparat JETCHEM Diesel Applicator Spray+. Jego zalety to m.in: bezpieczna, szybka i prosta aplikacja (cała operacja trwa zaledwie 10-15 minut) oraz ulepszony skład, zapewniający zwiększoną skuteczność. Wybór odpowiedniego miejsca podawania preparatu jest również prosty – w tym przypadku był to odcinek układu dolotowego za intercoolerem.

Podczas operacji preparat podaje się w krótkich dawkach po 3-5 sekund, utrzymując obroty silnika w zakresie 2-2,5 tys. obrotów. Co ważne – uczestnicy szkolenia zauważyli, że preparat JETCHEM nie powodował zauważalnego skoku obrotów silnika. Dzięki odpowiednio zmodyfikowanej formule, Diesel Applicator Spray+ jest również pozbawiony wywołującego podrażnienia zapachu.

Już po krótkiej chwili można było zaobserwować skuteczność czyszczenia – zanieczyszczenia, usunięte z obszaru układu dolotowego, ulegają spalaniu i w bezpieczny dla silnika sposób są usuwane przez rurę wydechową, co widać na tym filmie, nakręconym krótko po zakończeniu dawkowania preparatu. (UWAGA – podczas czyszczenia nie należy podnosić obrotów powyżej 2,5-3 tys.obr/min)

Operacja czyszczenia jest bezpieczna również dla wszystkich pojazdów z filtrem cząstek stałych DPF / FAP (m.in. Peugot, Citroen)

Po zużyciu całej puszki, ponownym połączeniu wszystkich elementów dolotu, pan Adam – właściciel Focusa – wyjechał na krótką przejażdżkę, niezbędną do przeprowadzenia pomiaru efektów czyszczenia na Stacji Kontroli Pojazdów.

Już sama opinia “z trasy” była pozytywna – samochód wyraźnie zrobił się żwawszy. Analiza spalin, wykonana na nowoczesnym dymomierzu MAHA, nie pozostawił wątpliwości – spadek zadymienia z k=4,7 do zaledwie k=2,38.

Spadek zadymienia aż o 49%! Liczby nie kłamią – z parametru k=4,70 do zaledwie k=2,38.

Jak na operację, trwającą zaledwie 20 minut – imponująca skuteczność 🙂

Skuteczność czyszczenia preparatem JETCHEM doskonale ilustrują poniższe wykresy zadymienia:

JETCHEM pomiar zadymienia przed czyszczeniem....
JETCHEM pomiar zadymienia Ford Focus 1,8 TDDI  przed czyszczeniem dolotu ….

...pomiar zadymienia po czyszczeniu układu dolotowego
…pomiar zadymienia po czyszczeniu układu dolotowego preparatem JETCHEM Diesel Applicator Spray+

Dla większości diagnostów osiągnięty efekt byłby już wystarczający, jednak naszym zdaniem nadal istniał potencjał do dalszej poprawy parametrów pracy silnika.

Następnym krokiem jest czyszczenie układu wtryskowego….

Zostaw Komentarz