Płukanie układu olejowego Skoda Fabia 1.4 MPI

…WRÓĆ DO POPRZEDNIEJ STRONY

Druga potencjalna przyczyna to zanieczyszczenia eksploatacyjne. Prozaicznie rzecz ujmując – olej, który podczas pracy ulega zanieczyszczeniu, zwęgleniu i zagęszczeniu może zbierać się w obszarze pierścieni, doprowadzając do ich zapieczenia / zablokowania, a w konsekwencji – do rozszczelnienia się cylindra.

Ta sytuacja potencjalnie może prowadzić do niebezpiecznego przeciążenia pozostałych cylindrów, jak również do powstania uszkodzeń fizycznych. Dlatego tak istotne jest niedopuszczanie do takich problemów oraz jak najszybsze usunięcie ich przyczyn. Tradycyjnie oznaczałoby to konieczność rozbierania silnika, co z góry przekreślałoby opłacalność tej naprawy.

Rozwiązanie

Na szczęście, dzięki nowoczesnej chemii nie ma potrzeby brnięcia „w koszty” Rozwiązaniem jest płukanie układu smarowania i nazywa się JETCHEM Engine Flush+. To silny koncentrat, dodawany do oleju przed jego wymianą, rozbijający na molekuły wszystkie osady i zwęglenia, zalegające w zakamarkach układu smarowania. Dodatkowo preparat zapewnia podczas płukania powstanie trudno rozrywalnego filmu smarującego, związanie wilgoci i rozpuszczonych zanieczyszczeń w oleju, który jest niezwłocznie wymieniany. Więcej o właściwościach tego preparatu można przeczytać TUTAJ oraz TUTAJ.

Po dodaniu preparatu do starego oleju, pozostawiono pracujący silnik na około 15 minut. W tym czasie kilkukrotnie podnoszono obroty do ok. 2,5 tys. obr/min. Warto wspomnieć, że w uzasadnionych przypadkach JETCHEM  dopuszcza możliwość przeprowadzenia podczas płukania jazdy pojazdem w kontrolowanych warunkach (m.in. nieprzekraczanie 2,5-2,8 tys. obr./min.). Taką operację należy jednak wówczas przeprowadzać w profesjonalnym serwisie.

Wymiana oleju po płukaniu o tyle różni się od standardowej, że nawet jeśli nie miał on dużego przebiegu – będzie silnie zanieczyszczony. Dodatkowo – jest on rzadszy, niż zazwyczaj (należy to uwzględnić przy ustawianiu misy zlewowej.

[box]

WAŻNE: rekomendowaną metodą wymiany po płukaniu układu smarowania jest wymiana GRAWITACYJNA (poprzez korek spustowy) oraz wymiana filtra oleju. Wymiana oleju przez odessanie w większości modeli silników nie gwarantuje usunięcia 100% starego oleju. Wyjątkiem są modele silników, w których ich producent zaleca wymianę oleju za pomocą wysysarki.

[/box]

Po przeprowadzeniu wymiany oleju w Fabii, przyszła pora na ocenę skuteczności przeprowadzonego czyszczenia.

Skuteczność

Już na pierwszy rzut oka dało się zauważyć zmiany w kulturze pracy jednostki napędowej: silnik pracuje równo, a według zgodnej oceny mechaników – bardziej „miękko”. Przeprowadzony pomiar kompresji wszystkich cylindrów dał następujące wyniki:

  • I cylinder – 12,6 bar (+0,8%)
  • II cylinder – 13,5 bar (+17,4%)
  • III cylinder – 13,3 bar (+4,7%)
  • IV cylinder – 12,7 bar (+33,7%)

Średnia kompresja: 13,02 bar | Różnica kompresji: 0,8 bar

co dało wzrost średniej kompresji o 1,47 bara – czyli o 27,7%. Niezły wynik, jak na „prawie standardową” wymianę oleju?

Podsumowując – obaliliśmy kilka mitów

  • MIT nr 1: „Chemia to tylko pic i zbędne koszta, działa tylko naprawa mechaniczna”
    Ten mit akurat był łatwy do obalenia. Naprawa silnika to w najlepszym przypadku kilka tysięcy zł. Płukanie i wymiana oleju – to wielokrotnie mniej. Chyba warto spróbować?
  • MIT nr 2: „Płucze się tylko w razie potrzeby”
    Przysłowie „Lepiej zapobiegać, niż leczyć” brzmi banalnie, ale… tak właśnie jest. Np TEN SILNIK aż do samego końca nie dawał sygnałów, że coś w środku jest nie tak. Straszymy, byle nabić sobie kasę do naszej kieszeni? Bynajmniej – ostatnią operacją po zakończeniu remontu tego Mercedesa AMG było…… TAAAK – płukanie silnika profesjonalną płukanką. My i tak swoje zarobiliśmy 🙂
  • MIT nr 3: „Po co kupować preparat za 50-60 zł, skoro można za dychę?”
    To również banalne do obalenia. Tani preparat to najtańszy detergent w środku, w małym stężeniu. „Coś rozpuści”, ale zapewne nie wszystko. W najlepszym przypadku – nie pomoże, lub zadziała częściowo. W najgorszym przypadku – rozpuści miękki szlam, ale pozostawi twarde grudy zapieczonego w koks oleju. A wystarczy, że jedna z nich zablokuje kanalik olejowy do turbiny, albo dostanie się na panewkę i wówczas zabawa w „oszczędności” kończy się tak, jak na TYCH ZDJĘCIACH

Właściciel Skody ma powody do zadowolenia, my zresztą również – dzięki profesjonalnej płukance JETCHEM kolejny pojazd otrzymał w podarunki wiele kolejnych tysięcy kilometrów do przejechania. Aby jeszcze wydłużyć jej życie, do oleju powędrował również preparat dodatek do oleju JETCHEM – tworzy on trwałą powłokę zmniejszającą tarcie, zapobiega paleniu oleju i zwiększa jego żywotność oraz przywraca elastyczność uszczelnieniom.

Szerokiej drogi!

…WRÓĆ DO POPRZEDNIEJ STRONY

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.