Masz pytania? Zadzwoń do nas: +48 514 164 574 lub napisz na: biuro@motochemica.pl
Masz pytanie?
Wyszukiwarka

Jak wymusić wypalanie DPF?

Jak wymusić wypalanie DPF? - Galeria 3

Dopalanie DPF odbywa się również w czasie normalnej jazdy

Dopalanie DPF odbywa się również w czasie normalnej jazdy
  

Wielu kierowców nie wie, jak wymusić wypalanie DPF podczas jazdy.

W rezultacie – gdy podczas jazdy rozpocznie się już dopalanie DPF, wielu kierowców naciska odruchowo pedał hamulca.

Jak wymusić wypalanie DPF? Tymczasem naciśnięcie hamulca podczas procesu stanowi dla komputera sygnał alarmowy i może spowodować przerwanie dopalania.  Co gorsza - niektórzy zjeżdżają wówczas na pobocze i.... wyłączają silnik - BŁĄD! Flitr - rozgrzany do wysokiej temperatury i raptownie pozbawiony chłodzenia przepływającym powietrzem - może nawet ulec uszkodzeniu mechanicznemu.

Dla pełnej jasności - powyższy akapit w żadnym wypadku nie zachęca do zaprzestania używania hamulca w razie potrzeby. Celem tegu artykułu jest wykazanie, że wypalanie DPF w czasie jazdy nie jest trudne.

Dopalanie DPF w pigułce.

Standardowo - na początek trochę podstaw.

Filtry cząstek stałych są stale ulepszane. Lekcja została odrobiona, więc wpadki producentów - tak częste jeszcze 10-15 lat temu - przestały być standardem. Niekorzystne warunki eksploatacji pojazdu, które jeszcze dekadę temu kończyły się w krótkim czasie lawetą -  obecnie są przez oprogramowanie i ulepszoną konstrukcję filtrów amortyzowane. Wypalanie DPF na trasie często następuje bez wiiedzy kierowców. 

W żadnym przypadku nie oznacza to, że można "zapomnieć" o tym filtrze. Ale po kolei.

Dopalanie DPF aktywne i pasywne

Oba typy mogą wystąpić podczas jazdy. Czym się różnią?

Pasywne dopalanie DPF następuje, gdy filtr osiągnie odpowiednią temperaturę i kontakt sadzy z rozżarzonym wkładem katalitycznym powoduje jej zapłon i wypalanie DPF na trasie. Wbrew temu, co pisze wielu specjalistów - nie potrzeba do tego temperatury 600-700°C. Ponieważ wkład katalityczny składa się z różnych materiałów, proces ten częściowo rozpoczyna się już powyżej 420-450°C. Jest to temperatura do osiągnięcia podczas normalnej jazdy pozamiejskiej. Sadza może dopalać się częściowo - nie w całej objętości filtra.

Aktywne dopalanie DPF to proces wymuszany przez jednostkę centralną pojazdu - komputer ECU. Polega na dotrysku porcji paliwa przez wtryskiwacze w suwie wydechu, gdy otwarte są zawory wylotowe cylindra. Nie spali się ona w komorze spalania (nie ma odpowiednio wysokiego ciśnienia, by uległo samozapłonowi). Ulega więc spaleniu na skutek tempreratury w układzie wydechowym, dzięki czemu podnosi się temperatura w filtrze DPF i następuje dopalenie sadzy. W trakcie operacji zmienia się dźwięk silnika i samoczynnie lekko podwyższają obroty. Faktycznie wówczas temperatura samego filtra osiąga nawet wcześniej wspomniane 600-700°C. Sadza powinna wypalić się całkowicie w popiół, który zmniejsza objętość filtra. 

"Podczas jazdy takie "aktywne" wymuszone wypalanie DPF nie ma negatywnych skutków ubocznych dla silnika - całe dodatkowe paliwo jest wyciągane z cylindrów do wydechu, ale stanowczo odradzamy  tzw. komputerowe wypalanie DPF na postoju - szerzej piszemy o tym w innym artykule. 

Co ile wypala się DPF?

Za prawidłowe parametry uważa się przedział między 300 a nawet 1000 km. Przy czym interwał 300-700 km to prawidowe wartości przy jeździe w trybie mieszanym. Jeżeli wymuszone wypalanie DPFW warunkach miejskich skrócenie się okresu miezy 

O zasadzie działania filtra cząstek stałych piszemy szerzej w artykule Wypalanie DPF, Teraz więc ograniczymy się jedynie do odpowiedzi na pytanie:

Jak wymusić wypalanie DPF podczas jazdy?

podczas dopalania należy przestrzegać kilku prostych reguł:

  • Wypalanie DPF w czasie jazdy? Dopalanie DPF uruchamia się samoczynnieJak przepalić DPF na trasie? Po pierwsze należy przez okres około 20 min. starać się utrzymywać obroty w zakresie 2500-3500 obr./min. W przeciwieństwie do obiegowych mitów, nie musi to oznaczać osiągania zawrotnych prędkości autostradowych, lecz jednostajną jazdę na niższym biegu.
  • Po drugie: w miarę możliwości hamować silnikiem. Dlatego pedału hamulca używać jedynie w razie konieczności.
  • Z pewnością nie zalecamy zatrzymania samochodu podczas trwania procedury np na parkingu – podczas jazdy ruch powietrza pomaga w chłodzeniu układu wydechowego. Potencjalnie konsekwencje to przegrzanie silnika i układu wydechowego – co najważniejsze z wszystkimi przykrymi konsekwencjami z tym związanymi.
  • Poza tym –  zatrzymanie samochodu np na trawie podczas aktywnego dopalania filtra DPF grozi w skrajnych przypadkach nawet pożarem.
  • Wreszcie: nie wyłączać silnika podczas dopalania się filtra DPF – w skrajnych przypadkach może się to skończyć nawet uszkodzeniem wkładu filtra (tzw. „zeszklenie ceramiki”)
  • Na koniec warto wspomnieć o tym, że specjalny dodatek do paliwa DPF ułatwia całkowite dopalanie DPF w trybie biernym - obniża temperaturę zapłonu sadzy w granice 250-300°C. W konsekwencji ułatwia to czyszczenie DPF na trasie oraz podczas jazdy w trybie miejskim

    Chemia do motoryzacji JETCHEM jest stosowana w profesjonalnych serwiach oraz ASO różnych marek.
Preparaty, które możesz użyć, by wymusić dopalanie DPF na trasie:

 

Jak wymusić wypalanie DPF? - Galeria 4

Jak wymusić wypalanie DPF? Podczas jazdy  stosować się do instrukcji ,jak przepalić DPF

Jak wymusić wypalanie DPF? Podczas jazdy stosować się do instrukcji ,jak przepalić DPF

Wypalanie DPF podczas jazdy nie musi oznaczać rajdu po autostradzie. Wystarczy stabilna jazda i podwyższone obroty

Wypalanie DPF podczas jazdy nie musi oznaczać rajdu po autostradzie. Wystarczy stabilna jazda i podwyższone obroty
 
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
Facebook