Płukanie układu olejowego Skoda Fabia 1.4 MPI

Skuteczność czyszczenia układu olejowego przez popularne “płukanki” jest od kilkunastu lat przedmiotem gorącej i nieustającej dyskusji na wszelkiej maści forach internetowych właścicieli pojazdów. Głosy zwolenników tej operacji mieszają się z głosami jej wrogów, twierdzących, że “wypłukuje się wszelkie uszczelnienia”.

Jako swego rodzaju ciekawostkę (kuriozum?) należy dodać, że ostatnio w internecie objawili się nowi “fachowcy”, forsujący tezę, że dodatki do paliw i olejów to spisek producentów tych specyfików, zapewne do spółki z producentami paliw, masonami i cyklistami. Wg niektórych głoszonych przez nich bezkarnie teorii najlepiej wypłukać układ smarowanie, zalewając go… olejem napędowym (sic!) zamiast oleju. Czasem aż żal wysłuchiwać tego bełkotu, podlanego sosem teorii spiskowych.

Popularny pacjent

Z tego powodu JETCHEM opiera się na twardych faktach. Tym razem na nasz warsztat trafił niezwykle popularny pacjent – Skoda Fabia pierwszej generacji. Pod jego maską biło popularne przez lata serduszko – kolejna odsłona wiekowej konstrukcji czeskich inżynierów 1.4 MPI, która to 8-zaworowa konstrukcja miała swoją pierwszą odsłonę jeszcze w poczciwej favoritce (wówczas o pojemności 1,3 l.). Ta jednostka napędowa była swego czasu wyborem “budżetowym” i w powszechnej opinii “forumowej” ma dożywać maksymalnie 150 tys km. Nasz pacjent jednak najwidoczniej nie czytał forum, ponieważ na liczniku miał już prawie 190 tys. km i nadal nie wybierał się na złomowisko 😀

Ten model silnika jest nam bardzo dobrze znany – jego właściciele często sięgają po inny nasz preparat do usuwania oleju z układu chłodzenia – Bio Degraser+. Spośród znanych niedomagań tego silnika wymienić należy m.in.: podatność na wycieki oleju i płynu chłodzącego, przepalenie uszczelki pod głowicą, niska trwałość łańcuchowego napędu rozrządu oraz hydrauliki zaworów. Oraz oczywiście – nienadzwyczajne osiągi czeskiej jednostki.

Powiązane artykuły:  Test skuteczności czyszczenia układu paliwowego

Wspomniany egzemplarz Skody Fabii opuścił fabrykę w roku 2001, a jego przebieg w dniu czyszczenia wyniósł dokładnie 188 293 km. Operację płukania układu smarowania przeprowadziliśmy w kwietniu 2017 r. podczas szkolenia dla mechaników w Centrum Szkoleniowym w Gliwicach.

Stan techniczny

Podstawową czynnością przed przeprowadzeniem czyszczenia układu smarowania, jest wstępna ocena stanu technicznego. Przeciwwskazaniem są widoczne duże wycieki oleju z układu smarowania. Właściciel zgłaszał nierówną pracę silnika, szczególnie mocno wyczuwalną na zimnym silniku, co zostało potwierdzone podczas oględzin na miejscu. Natomiast nie stwierdzono widocznych większych wycieków oleju czy innych płynów.

Kolejnym krokiem było przeprowadzenie pomiaru kompresji. To badanie potwierdziło wstępną diagnozę i jednocześnie wskazało przyczynę nierównej pracy – co prawda średnia kompresji ze wszystkich cylindrów była jak na kilkunastoletnią jednostkę nienajgorsza (11,55 bar), jednak różnica wyników pomiarów pomiędzy najsłabszym a najmocniejszym cylindrem cylindrami sięgała aż 3 barów, co musiało skutkować wpadaniem silnika w drgania.

Wyniki na poszczególnych cylindrach przedstawiały się następująco:

  • I cylinder – 12,5 bar
  • II cylinder – 11,5 bar
  • III cylinder – 12,7 bar
  • IV cylinder – 9,5 bar

Średnia kompresja: 11,55 bar | Różnica kompresji: 3 bar

Diagnoza

Źródła takiej sytuacji mogą być dwa: jedno może mieć przyczynę w uszkodzeniach fizycznych zespołu cylinder – tłok – pierścienie. Mogą to być np pęknięte lub przegrzane pierścienie lub uszkodzenia gładzi cylindra. Należy sobie jasno powiedzieć, że w takim przypadku żadne preparaty chemiczne nie są w stanie pomóc – to nie jest “mechanik w płynie”.

NASTĘPNA STRONA…

2 Odpowiedzi

  1. […] Skoda Fabia 1.4 MPI przebieg 188 293 km […]

  2. […] ZOBACZ WYNIKI płukania układu olejowego […]

Zostaw Komentarz